SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1195 >>

باب: الشهادة سبع سوى القتل.

30. ALLAH YOLUNDA SAVAŞIRKEN ÖLDÜRÜLMEK DIŞINDA YEDi FARKLI ŞEHADET ÇEŞİDİ VARDIR

 

İmam Buhari başlıkta yedi gruba işaret ettiği halde naklettiği rivayetlerde beş şehit grubundan söz edilmekte ve savaş sırasında şehit edilenler de sayılmaktadır. Bu durumda İmam Buharl'nin rivayetlerde saydığı şehit grupları dört olmaktadır. İşte bu uyumsuzluğun giderilmesi için ileri sürülen pek çok cevaptan ikisine işaret edelim:

 

1. İmam Buhari burada şehadet'in sadece savaş sırasında öldürülmek olmadığına başka yollarla ölen bazı kimselerin de şehit olabileceğine işaret etmiştir. Zaten bunu ifade eden hadisler de çoktur.

2. İmam Buhari kendisinin nakletmediği şu hadise atıfta bulunmuştur: "Cabir İbn Atik'in naklettiğine göre Resulullah s.a.v. şöyle buyurmuştur: "Allah yolunda savaşırken öldürülmek dışında yedi çeşit şehit grubu vardır: Veba hastalığından ölenler, boğulanlar, zatülcenb (göğüs zarı iltihabı) hastalığından ölenler, karın ağrısından ölenler, yangında ölenler, göçük / yıkık altında kalanlar ve hamile iken ölen kadınlar." Bu hadisi İmam Malik Muvatta'da rivayet etmiştir.

 

حدثنا عبد الله بن يوسف: أخبرنا مالك، عن سمي، عن أبي صالح، عن أبي هريرة رضي الله عنه:

 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (الشهداء خمسة: المطعون، والمبطون، والغرق، وصاحب الهدم، والشهيد في سبيل الله).

 

[-2829-] Ebu Hureyre'den nakledildiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Şu beş grup insan şehittir: Veba hastalığından ölenler, karın ağrısından ölenler, boğulanlar, göçük - yıkık altında kalanlar ve Allah yolunda savaşırken şehid edilenler."

 

 

حدثنا بشر بن محمد: أخبرنا عبد الله: أخبرنا عاصم، عن حفصة بنت سيرين، عن أنس بن مالك رضي الله عنه،

 عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (الطاعون شهادة لكل مسلم).

 

[-2830-] Enes İbn Malik'in naklettiğine göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Veba hastalığından ölen her Müslüman şehittir.  /  Veba hastalığından ölmek her Müslüman için şehadettir."

 

 

AÇIKLAMA:     Bu şekilde ölen kimselere niçin şehid adı verildiği konusunda farklı görüşler ileri sürülmüştür:

 

1. Nadr İbn Şumeyl şöyle demiştir: "Çünkü onlar diridir ve ruhları adeta olup bitenlere şahittir, orada bulunmaktadır."

 

2. İbnü'l-Enbarı: "Çünkü Allah Teala ve melekleri şehidin cennetlik olduğuna dair şahitlik ederler."

 

3. Çünkü şehidin ruhu bedeninden ayrıldığı zaman kendisi için hazırlanan güzelliklere şahit olur, bunları görür.

 

Mahir: Kelime-i şehadet teslimiyetin şartıdır. Yani Allah’ın tek ilah olduğuna ve Muhammedin de O’nun Resulü olduğuna şahidlik etmişçesine sabit bir iman istenir. Mücahid öldürülene kadar Allah yolunda savaşır ve öldüğünde hala Allah yolunda olduğu halde ölmüş ve imanını kanıtlamış yani La ilahe illallah Muhammeden Resulullah’a şahidlik etmiştir. En yüksek şehidlik budur. Diğer şehidlik makamları ise bu derece olmasa da şehidlik sevabıyla ödüllendirilir, zira onlarda çektikleri sıkıntıya rağmen müslüman kalmış ve Şahidlikleri üzerinde sabit kalmışlardır.